Lärmodul ämnesövergripande undervisning

Fotomontage som innehåller djur, och människor som plockar bär, sågar ner träd, fikar, fågelskådar, orienterar och jagar

Lärmodulen syftar till att ge stöd till ämnesövergripande undervisning inom naturkunskap, biologi, kemi, samhällskunskap, geografi och övriga gymnasieämnen. Det handlar om kunskaper och färdigheter om människan och skogen. Materialet kan anpassas för att användas inom gymnasiets ämnen för ämneslag och ämnesövergripande för programarbetslag.  

Begreppet ämnesövergripande har många varianter: ämnessamverkan, ämnesintegrerad undervisning och interdisciplinär undervisning. Betydelsen av begreppet ”ämnesövergripande arbetssätt” är en strävan efter att skapa en helhet i undervisningen genom att behandla samma innehåll från flera olika ämnesperspektiv. Ämnena integreras inte utan behålls separerade. I det här exemplet är den gemensamma nämnaren skogen. Skogen är en av våra viktigaste naturtillgångar, och en del av lösningen på de utmaningar vi står inför. Människor och aktörer har olika intressen i skogen: miljö och klimat, ekonomi, sociala värden – och ofta står dessa intressen i konflikt med varandra. Hur skogen ska hanteras är en komplex och mycket aktuell fråga. 

Lärmodulen

Lärmodulen berör människans hantering av skogen. Den innehåller en temafilm, en text, ett bildspel, en debatt men även andra övningar som kan genomföras tillsammans med kollegor i ett ämneslag eller ett programarbetslag. Lärmodulen består av följande delar : 

  1. En film: Bröllopsfotot (Finskog och fulskog) (ca 17 minuter). Filmen beskriver hur skogar i Sverige kan se ut och hur det går för ett bröllopspar att ta ett foto i en skog. 
  2. En text från kapitel 3 i antologin Skogens värden – forskares reflektioner (Mittuniversitetet, 2022). Antologin belyser skogen utifrån olika vetenskapliga perspektiv med ett populärvetenskapligt anslag. 
  3. Ett bildspel med tillhörande lärarmanus. 
  4. En utvald övning som genomförs och testas med elever, eller testas tillsammans kollegialt.  
  5. Planera ett ämnesövergripande arbetsområde som handlar om skog. 

Gör så här

Moment A: Individuell förberedelse 

  1. Se filmen Bröllopsfotot (Finskog och fulskog) och skriv ned dina reflektioner. 
  2. Välj ett avsnitt (det finns 21 olika) i Kapitel 3 – Skogens många värden, i antologin Skogens värden, forskares reflektioner (Mittuniversitetet, 2022). Läs avsnittet och skriv ned dina reflektioner. 
  3. Reflektionerna bildar underlag för diskussioner i moment B. 

Moment B: Kollegialt arbete 

  1. Diskutera och reflektera kring filmen Bröllopsfotot från moment A.  
  2. Diskutera de texter som var och en har läst ur Kapitel 3 – Skogens många värden, i antologin Skogens värden, forskares reflektioner (Mittuniversitetet, 2022)
  3. a) Titta på bildspelet tillsammans samt läs manus. 
    b) Diskutera innehåll och manus. Hur kan bildspelet anpassas till din undervisning? 
  1. a) Planera och förbered en aktivitet Känsla för skog och/eller Fin- och fulskog. 
    b) Hur skulle ni kunna anpassa innehållet i materialet till era elevgrupper? Använd material ur skogslabbet tema Människan och skogen. 

Moment C: Övning

  1. Genomför någon av övningarna Känsla för skog och/eller Fin- och fulskog.  
  1. Dokumentera hur övningen fungerade med eleverna och dina egna reflektioner. Om övningen genomfördes kollegialt, reflektera kring hur det fungerade och diskutera hur den skulle fungera med elever. 

Moment D: Gemensam uppföljning 

  1. Utgå från era reflektioner i moment C och beskriv aktiviteten för varandra. 
  1. Summera vad som var bra och vad som var mindre bra med aktiviteterna. 
  1. Diskutera hur materialet kan användas för ett ämneslag respektive ett programarbetslag. 

Moment E: Planera ett ämnesövergripande arbetsområde tillsammans 

  1. Erfarenheter: Vilka vinster och utmaningar finns med att genomföra ett ämnesövergripande projekt? Vilka erfarenheter har du av att delta i ämnesövergripande projekt?  
  1. Välj projektområde: Fundera på hur ditt ämne kan bidra med delar ur det centrala innehållet till någon/några av punkterna nedan: 
  1. Tidsplanering: Hur många lektioner från din ämneskurs kan du tänka dig att bidra med till ett ämnesövergripande projekt? När skulle detta projekt passa bäst för dig att genomföra? 
  1. Bedömning: Hur kan momentet bedömas? Hur ska eleverna redovisa sin kunskap? Vilka kunskapskrav/förmågor kan tränas eller bedömas i punkterna?