Denna syftar till att visa att det gör stor skillnad när du gör ett aktivt val i samband med din semester. Eleverna jämför växthusgasutsläpp för en resa till Thailand med att vara hemma och hemestra. Låt även eleverna jämföra Thailandsresan med att resa i Sverige, svemester. Verktyget Klimatsmart semester finns på webben och eleverna använder det för att göra sina beräkningar.
Låt eleverna diskutera vart de brukar resa när de semestrar och vad som är en klimatsmart semester. Introducera begreppet ”hemester” (att semestern sker på hemmaplan) och ”svemester” (att semestern sker i Sverige) genom att fråga om någon känner till begreppen. Förklara att hemester och svemester ger mycket mindre växthusgasutsläpp jämfört med en flygresa till Thailand. Eleverna använder webbsidan Klimatsmart semester för att göra sina beräkningar.
- Vad är det för skillnad och likheter mellan hemester och svemester?
- Vilka behov tillfredsställer du genom att resa?
Låt eleverna fundera på vart de skulle åka om de bara får resa 5 kilometer enkel resa.
Resandet har ökat kraftigt sedan den tid vi mest gick, eller använde häst och vagn. I början av 1900-talet reste svenskarna i genomsnitt en kilometer dagligen, på 1960-talet 20 km och idag, på 2000-talet, över 40 km per dag. Vi har skapat ett behov av att röra oss fort och över stora områden. Ökningen har varit störst de senaste decennierna, framför allt gällande bil- och flygresandet. Tiden vi lägger ner på resande har dock inte förändrats så mycket. Vi lägger alltså lika lång tid på resandet nu som förr, men vi förflyttar oss betydligt längre sträckor.
Webbsidan Klimatsmart semester innehåller mycket information som kan användas för att fördjupa och bredda övningen. Turism, hållbarhet och klimatsmart semester tas upp på ett pedagogiskt vis.
Om eleverna har jobbat med övningen Vad åt du igår? kan de jämföra sina resultat från den här övningen med matklimatpåverkan (kg växthusgaser).
Låt eleverna diskutera vart de brukar resa när de semestrar och vad som är en klimatsmart semester. Introducera begreppet ”hemester” (att semestern sker på hemmaplan) och ”svemester” (att semestern sker i Sverige) genom att fråga om någon känner till begreppen. Förklara att hemester och svemester ger mycket mindre växthusgasutsläpp jämfört med en flygresa till Thailand. Eleverna använder webbsidan Klimatsmart semester för att göra sina beräkningar.
- Vad är det för skillnad och likheter mellan hemester och svemester?
- Vilka behov tillfredsställer du genom att resa?
Låt eleverna fundera på vart de skulle åka om de bara får resa 5 kilometer enkel resa.
Resandet har ökat kraftigt sedan den tid vi mest gick, eller använde häst och vagn. I början av 1900-talet reste svenskarna i genomsnitt en kilometer dagligen, på 1960-talet 20 km och idag, på 2000-talet, över 40 km per dag. Vi har skapat ett behov av att röra oss fort och över stora områden. Ökningen har varit störst de senaste decennierna, framför allt gällande bil- och flygresandet. Tiden vi lägger ner på resande har dock inte förändrats så mycket. Vi lägger alltså lika lång tid på resandet nu som förr, men vi förflyttar oss betydligt längre sträckor.
Webbsidan Klimatsmart semester innehåller mycket information som kan användas för att fördjupa och bredda övningen. Turism, hållbarhet och klimatsmart semester tas upp på ett pedagogiskt vis.
Om eleverna har jobbat med övningen Vad åt du igår? kan de jämföra sina resultat från den här övningen med matklimatpåverkan (kg växthusgaser).