Kan en bild säga mer en tusen ord? Vilka tjänster får vi från skogen? Har vi tjänster och gentjänster mellan skogen och människan? Finns det björntjänster? I denna övning får eleverna diskutera kring vilka tjänster vi kan få från skogen. Bilden kan användas som ett stöd för att starta upp diskussionen.
Låt eleverna diskutera, i mindre grupper, kring vad vi kan använda skogen till. Använd gärna begreppet tjänst för att starta upp en process kring det begrepp lektionspaketet handlar, alltså ekosystemtjänster. Bilden kan användas som ett hjälpmedel för att komma igång och starta upp en diskussion. Låt eleverna dela upp sina förslag i olika grupper som de själva funderar ut t ex mat, byggmaterial eller annat. Summera i helklass eller låt olika par/grupper jämföra varandras resultat. Diskutera likheter och skillnader mellan olika gruppers resultat.
- Vilka tjänster saknas i bilden?
- Vilken tjänst tror du är vanligast i skogen? Vad används den mest till?
- Diskutera vad en björntjänst är. Ge ett exempel på en björntjänst. Att överexploatera ett område genom att öka turismen i ett naturreservat eller att skapa mountainbike-vägar genom skyddsvärdskog kan ses som en björntjänst. Ett aktuellt exempel är Blanktjärn i Vålådalen där turismtrycket har blivit för stort (för mer sök på Blanktjärn Vålådalen Naturvårdsverket). Världens äldsta träd – Old Tjikko, en gran med rötter som är 9550 år gamla – håller på att dö.
Som lärare kan du också välja ut egna bilder, ge varje grupp en egen bild att diskutera kring eller låta eleverna själva ta en bild på sin mobil som de diskuterar kring. Denna uppgift kan grunda sig i en bildläxa där eleverna ska gå ut och fota naturen och sedan ta med sig den till nästa lektion. Utifrån elevernas egna bilder kan de själva fundera över ”tjänster” som de kan komma på.
Låt eleverna diskutera, i mindre grupper, kring vad vi kan använda skogen till. Använd gärna begreppet tjänst för att starta upp en process kring det begrepp lektionspaketet handlar, alltså ekosystemtjänster. Bilden kan användas som ett hjälpmedel för att komma igång och starta upp en diskussion. Låt eleverna dela upp sina förslag i olika grupper som de själva funderar ut t ex mat, byggmaterial eller annat. Summera i helklass eller låt olika par/grupper jämföra varandras resultat. Diskutera likheter och skillnader mellan olika gruppers resultat.
- Vilka tjänster saknas i bilden?
- Vilken tjänst tror du är vanligast i skogen? Vad används den mest till?
- Diskutera vad en björntjänst är. Ge ett exempel på en björntjänst. Att överexploatera ett område genom att öka turismen i ett naturreservat eller att skapa mountainbike-vägar genom skyddsvärdskog kan ses som en björntjänst. Ett aktuellt exempel är Blanktjärn i Vålådalen där turismtrycket har blivit för stort (för mer sök på Blanktjärn Vålådalen Naturvårdsverket). Världens äldsta träd – Old Tjikko, en gran med rötter som är 9550 år gamla – håller på att dö.
Som lärare kan du också välja ut egna bilder, ge varje grupp en egen bild att diskutera kring eller låta eleverna själva ta en bild på sin mobil som de diskuterar kring. Denna uppgift kan grunda sig i en bildläxa där eleverna ska gå ut och fota naturen och sedan ta med sig den till nästa lektion. Utifrån elevernas egna bilder kan de själva fundera över ”tjänster” som de kan komma på.