Om övningen
Skriv utUppgiften hjälper till att skapa förståelse kring produktion och konsumtion, resurser, livscykelanalys och cirkulär ekonomi. Den kan gärna användas som ett delmoment när man arbetar med exempelvis konsumtion, ekonomi eller hållbarhetsfrågor.
Genomförande
Diskussion
Tips
Skriv ut flödesschemat (gärna i A3) eller se till att eleverna har tillgång till flödesschemat digitalt. Eleverna kan ladda ner det via elevsidan, och sedan skriva direkt i pdf-dokumentet.
- Gå igenom flödesschemat med eleverna så att de förstår de olika rutorna innan de börjar med övningen. Detta kan t ex göras genom att i helklass fylla i ett exempel-flödesschema tillsammans. Se exempel på ifyllt flödesschema.
- Ge eleverna en produkt av något slag (de kan arbeta enskilt eller i grupp). Se förslag under ”Tips” i fliken till höger.
- Låt eleverna söka information och fylla i flödesschemat för sin produkt.
- Redovisa flödesschemat i exempelvis tvärgrupper, genom flödesschema-vernissage eller som en inlämningsuppgift.
- Diskutera utifrån elevernas flödesscheman kring: naturresurser och råvaror, förnybara och icke-förnybara material, produktion, konsumtion, transport, cirkularitet, livscykelanalys, avfallshantering och produkters livslängd.
- Hur hållbar är produktens livscykel?
- Hur skulle den kunna göras mer hållbar? (Gå igenom/titta steg för steg)
- Vilka råvaror är förnybara och vilka är det inte? Vad händer om vi får slut på en viss råvara?
- I vilka delar av världen produceras de produkter vi använder? Hur ser arbetsvillkoren ut där?
- Vilka olika sätt finns det att transportera produkter? Vilka för- och nackdelar finns med olika transportsätt?
- Vilka är sambanden mellan produktion, konsumtion och ett hållbart samhälle?
- Vem/vilka är ansvariga för att se till att konsumtion och produktion görs på hållbara sätt? (Diskutera t ex företagen, politikerna, konsumenterna)
- Uppgiften kan vara utmanande beroende på vilken produkt eleven/eleverna har fått att jobba med. Det kan vara bra att ge eleverna hjälp och stöd när de försöker fylla i flödesschemat, t ex genom att ställa följdfrågor och ge tips.
- Antingen kan man låta elevernas själva söka information eller så kan man ge dem färdiga källor (t ex från SLU, WWF, Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen och liknande). Ha gärna med en källkritisk reflektion.
- Flödesschemat kan användas som en introduktion, under ett moment eller som en del av en examination.
- Flödesschemat är en modell av verkligheten, så prata gärna med eleverna kring hur schemat är en förenkling av verkligheten. Vilka fler delar skulle man kunna fundera kring (exempelvis tillverkning av maskiner som krävs för tillverkningsprocessen)?
- Titta gärna extra på det globala målet nr 12 (hållbar konsumtion och produktion) och se hur det hänger ihop med uppgiften om flödesschemat.
- Flera grupper/elever kan jobba med samma produkt, eller så får alla olika. Man kan också låta eleverna själva komma på produkter de vill arbeta med.
- Förslag på produkter som eleverna kan arbeta med:
- T-shirt
- Trädgårdsstol av teak
- Trädgårdsstol av furu
- Batteri
- Bröd
- Bok
- Blyertspenna
- Ketchup
- Choklad
- Bokhylla (från t ex Ikea)
- Handduk
- Plywoodskiva
- Tegelsten
- Bilkaross
- Hus byggt i trä
För att träna vetenskapligt arbetssätt kan eleverna redovisa med en rapport. Använd gärna denna rapportmall.
Genomförande
Skriv ut flödesschemat (gärna i A3) eller se till att eleverna har tillgång till flödesschemat digitalt. Eleverna kan ladda ner det via elevsidan, och sedan skriva direkt i pdf-dokumentet.
- Gå igenom flödesschemat med eleverna så att de förstår de olika rutorna innan de börjar med övningen. Detta kan t ex göras genom att i helklass fylla i ett exempel-flödesschema tillsammans. Se exempel på ifyllt flödesschema.
- Ge eleverna en produkt av något slag (de kan arbeta enskilt eller i grupp). Se förslag under ”Tips” i fliken till höger.
- Låt eleverna söka information och fylla i flödesschemat för sin produkt.
- Redovisa flödesschemat i exempelvis tvärgrupper, genom flödesschema-vernissage eller som en inlämningsuppgift.
- Diskutera utifrån elevernas flödesscheman kring: naturresurser och råvaror, förnybara och icke-förnybara material, produktion, konsumtion, transport, cirkularitet, livscykelanalys, avfallshantering och produkters livslängd.
Diskussion
- Hur hållbar är produktens livscykel?
- Hur skulle den kunna göras mer hållbar? (Gå igenom/titta steg för steg)
- Vilka råvaror är förnybara och vilka är det inte? Vad händer om vi får slut på en viss råvara?
- I vilka delar av världen produceras de produkter vi använder? Hur ser arbetsvillkoren ut där?
- Vilka olika sätt finns det att transportera produkter? Vilka för- och nackdelar finns med olika transportsätt?
- Vilka är sambanden mellan produktion, konsumtion och ett hållbart samhälle?
- Vem/vilka är ansvariga för att se till att konsumtion och produktion görs på hållbara sätt? (Diskutera t ex företagen, politikerna, konsumenterna)
Tips
- Uppgiften kan vara utmanande beroende på vilken produkt eleven/eleverna har fått att jobba med. Det kan vara bra att ge eleverna hjälp och stöd när de försöker fylla i flödesschemat, t ex genom att ställa följdfrågor och ge tips.
- Antingen kan man låta elevernas själva söka information eller så kan man ge dem färdiga källor (t ex från SLU, WWF, Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen och liknande). Ha gärna med en källkritisk reflektion.
- Flödesschemat kan användas som en introduktion, under ett moment eller som en del av en examination.
- Flödesschemat är en modell av verkligheten, så prata gärna med eleverna kring hur schemat är en förenkling av verkligheten. Vilka fler delar skulle man kunna fundera kring (exempelvis tillverkning av maskiner som krävs för tillverkningsprocessen)?
- Titta gärna extra på det globala målet nr 12 (hållbar konsumtion och produktion) och se hur det hänger ihop med uppgiften om flödesschemat.
- Flera grupper/elever kan jobba med samma produkt, eller så får alla olika. Man kan också låta eleverna själva komma på produkter de vill arbeta med.
- Förslag på produkter som eleverna kan arbeta med:
- T-shirt
- Trädgårdsstol av teak
- Trädgårdsstol av furu
- Batteri
- Bröd
- Bok
- Blyertspenna
- Ketchup
- Choklad
- Bokhylla (från t ex Ikea)
- Handduk
- Plywoodskiva
- Tegelsten
- Bilkaross
- Hus byggt i trä
För att träna vetenskapligt arbetssätt kan eleverna redovisa med en rapport. Använd gärna denna rapportmall.