Övningen fungerar som en introduktion till skogens biologiska mångfald och skogstyper.
Låt eleverna gissa vad som är vanligast att känna inför skog, positivt eller negativt, via handuppräckning eller digitalt. Låt sedan eleverna testa själva genom att välja ut fem olika känslor från övningen som de förknippar med skogen. De kan kryssa i ett papper, markera i detta pdf-dokument och på elevsidan eller markera på nätet i en Menti . Sammanfatta resultatet i ett ordmoln som ni sedan diskuterar i helklass.
- Vad förvånar eleverna mest?
- Vad förvånar eleverna minst?
- Hur tror eleverna att resultatet på övningen skulle ha sett ut för 50 år sedan?
- Hur tror eleverna att resultatet på övningen kan se ut om 50 år?
Övningen passar också bra att göra i samband med temat Människan och skogen och särskilt tillsammans med lektionspaketet Hur använder vi skogen?.
Låt eleverna gissa vad som är vanligast att känna inför skog, positivt eller negativt, via handuppräckning eller digitalt. Låt sedan eleverna testa själva genom att välja ut fem olika känslor från övningen som de förknippar med skogen. De kan kryssa i ett papper, markera i detta pdf-dokument och på elevsidan eller markera på nätet i en Menti . Sammanfatta resultatet i ett ordmoln som ni sedan diskuterar i helklass.
- Vad förvånar eleverna mest?
- Vad förvånar eleverna minst?
- Hur tror eleverna att resultatet på övningen skulle ha sett ut för 50 år sedan?
- Hur tror eleverna att resultatet på övningen kan se ut om 50 år?
Övningen passar också bra att göra i samband med temat Människan och skogen och särskilt tillsammans med lektionspaketet Hur använder vi skogen?.