Lärmodul Hållbar utveckling

Om Skogslabbets tema Hållbar utveckling

Vi människor vill leva ett gott liv. Hållbar utveckling handlar om att se till att både dagens och framtidens människor kan göra det. Här spelar skogen en viktig roll, utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv. Skogen är viktig för människor, miljö, samhällen och den berör flera av de globala målen. Skogen blir därför en bra utgångspunkt för att konkretisera de globala målen. 

Foto: bertvthul/Pixabay

Avsnitt i temat Hållbar utveckling

  • Introduktion globala mål: Skogen är viktig för människor, miljö, samhällen och den berör flera av de globala målen. Skogen blir därför en bra utgångspunkt för att konkretisera de globala målen. 
  • Introduktion hållbar utveckling: Skogen har tydliga kopplingar till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Det här avsnittet kan eleverna utforska på vilka olika sätt skogen kan bidra till hållbar utveckling. 

Lärmodulen

Lärmodulen berör hållbar utveckling med ett fokus på globala mål och vår hantering av skogen. Den innehåller en temafilm, en text, ett bildspel och en vald övning som kan genomföras tillsammans med kollegor i ett ämneslag eller ett programarbetslag. Lärmodulen består av följande delar:

  1. En temafilm om hållbar utveckling (knappt 5 minuter). Filmen inleder temat, där ungdomars filosoferande varvas med en skogsforskare och en skogsstudent som ger sina perspektiv på temat. Sheila Holmes berättar om hur hon i sin forskning om skog och djur arbetar med att uppfylla flera av globala målen samtidigt.  
  2. En text i kapitel 6 om andra perspektiv i antologin Skogens värden, forskares reflektioner (Mittuniversitetet, 2022). Antologin belyser skogen utifrån olika vetenskapliga perspektiv med ett populärvetenskapligt anslag.
  3. Ett bildspel: Globala mål och skog, med tillhörande lärarmanus (från avsnittet Introduktion globala mål). 
  4. En vald övning som kan genomföras och testas med elever. Alternativt testas tillsammans kollegialt. 

Gör så här

Moment A: Individuell förberedelse 

  1. Se Temafilm 1: Hållbar utveckling och skriv ner dina reflektioner. 
  2. Välj en text (det finns tio olika) i kapitel 6, Andra perspektiv, i antologin Skogens värden, forskares reflektioner. Läs avsnittet och skriv ner dina reflektioner. 
  3. Reflektionerna bildar underlag för diskussioner i moment B. 

Moment B: Kollegialt arbete 

  1. Diskutera och reflektera kring temafilmen från moment A.
  2. Diskutera de texter som var och en har läst ur antologin. 
  3. a) Titta på bildspelet Globala mål och skog och läs manus tillsammans. 
    b) Diskutera innehåll och manus. Hur kan bildspelet anpassas till din undervisning? 
  4. a) Planera och förbered en övning utifrån det ni tittat på och diskuterat.
    b) Hur skulle ni kunna anpassa innehållet i materialet till era elevgrupper? Använd material ur Skogslabbets tema Hållbar utveckling

Moment C: Övning 

  1. Genomför någon av övningarna i Skogslabbets tema Hållbar utveckling. Temat har två avsnitt där det finns olika övningar att använda:
    • I avsnittet Introduktion globala mål finns ett lektionspaket: Globala mål och skog med övningarna Vad kan du om omvärlden? och Vad gör du om tio år? 
    • I avsnittet Introduktion Hållbar utveckling finns ett lektionspaket: Hållbarhet och skog med övningarna Vad kan du om hållbar utveckling?, Vad ska farmor göra med skogen? och Sortera hållbarhet. 
  2. Dokumentera hur övningen fungerade med eleverna och dina egna reflektioner kring övningen. Om övningen genomfördes kollegialt, reflektera kring hur det fungerade och diskutera om hur den skulle fungera med elever. 

Moment D: Gemensam uppföljning 

  1. Utgå från era reflektioner i moment C och beskriv övningen för varandra.  
  2. Summera vad som var bra och vad som var mindre bra med övningen.  
  3. Diskutera hur materialet kan användas för ett ämneslag respektive ett programarbetslag.