Om övningen
Skriv utDenna övning innehåller flera olika beskrivningar kring processerna fotosyntes och cellandning. Genom att både diskutera, se en infografikfilm och utföra ett eller flera praktiska moment får eleverna en tydligare bild av och en bättre förståelse för hur en växt lever. Övningen är en lärarhandledd laboration, och därför finns ingen elevsida.
Genomförande
Diskussion
Tips
Övningen är planerad som en laborationsgenomgång där du som lärare handleder eleverna, med hjälp av detta bildspel. Lärarstöd finns i bildspelets anteckningsfält. Ni diskuterar fram olika lösningar på hur man kan ta reda på om en växt lever.
Bildspelet innehåller följande delar:
- Eleverna får börja med att diskutera om de kan hitta några bevis för att en växt lever
- Visning av infografikfilmen Fotosyntes och cellandning
- Diskussion kring växtens olika processer under dagen och natten
- Vilka samband finns mellan koldioxid och kolsyra?
- Hur kan ett försök se ut som testar om en växt lever?
- Metodbeskrivning
- Extrauppgift: mikroskopering
Följande material behövs
För lärardemonstrationen:
- Kolsyrat vatten
- Kranvatten
- Två bägare
- Sugrör
- BTB
För elevförsöket:
- 3 provrör per grupp
- Korkar till provrör
- Provrörsställ
- Vattenlevande växt
- Kranvatten
- BTB
- Ljuskälla (sol, lampa)
- Mörker (aluminiumfolie, kartong, skåp)
- Lever en växt?
- Hur gör växten på dagen när det finns solenergi?
- Hur gör växten på natten när det inte finns solenergi?
- Hur kan vi visa vad växten gör med och utan solenergi?
- Vilka resultat fick du av försöket?
- Vilken metod använde du för att visa det?
- Hur kan metoden förbättras?
- Ni kan med fördel samverka med t ex kemiämnet kring denna laboration, och fördjupa er i jämviktsreaktioner.
- Om laborationen görs i naturkunskap 1b eller 1a1 kan koppling till klimatproblematik vara en annan ingång. Hur påverkas växters fotosyntes av en ökad värme (lampan i försöket gör provrören för varma), kyla (både is och ljus runt provrör) eller annat som kan vara intressant att lägga till.
Genomförande
Övningen är planerad som en laborationsgenomgång där du som lärare handleder eleverna, med hjälp av detta bildspel. Lärarstöd finns i bildspelets anteckningsfält. Ni diskuterar fram olika lösningar på hur man kan ta reda på om en växt lever.
Bildspelet innehåller följande delar:
- Eleverna får börja med att diskutera om de kan hitta några bevis för att en växt lever
- Visning av infografikfilmen Fotosyntes och cellandning
- Diskussion kring växtens olika processer under dagen och natten
- Vilka samband finns mellan koldioxid och kolsyra?
- Hur kan ett försök se ut som testar om en växt lever?
- Metodbeskrivning
- Extrauppgift: mikroskopering
Följande material behövs
För lärardemonstrationen:
- Kolsyrat vatten
- Kranvatten
- Två bägare
- Sugrör
- BTB
För elevförsöket:
- 3 provrör per grupp
- Korkar till provrör
- Provrörsställ
- Vattenlevande växt
- Kranvatten
- BTB
- Ljuskälla (sol, lampa)
- Mörker (aluminiumfolie, kartong, skåp)
Diskussion
- Lever en växt?
- Hur gör växten på dagen när det finns solenergi?
- Hur gör växten på natten när det inte finns solenergi?
- Hur kan vi visa vad växten gör med och utan solenergi?
- Vilka resultat fick du av försöket?
- Vilken metod använde du för att visa det?
- Hur kan metoden förbättras?
Tips
- Ni kan med fördel samverka med t ex kemiämnet kring denna laboration, och fördjupa er i jämviktsreaktioner.
- Om laborationen görs i naturkunskap 1b eller 1a1 kan koppling till klimatproblematik vara en annan ingång. Hur påverkas växters fotosyntes av en ökad värme (lampan i försöket gör provrören för varma), kyla (både is och ljus runt provrör) eller annat som kan vara intressant att lägga till.