Skogslabbet är ett digitalt läromedel om skog och hållbar utveckling för gymnasiet. Gymnasielärare har utvecklat innehållet och säkerställt kopplingen till läroplanen. Läromedlet är baserat på aktuell forskning, och granskas av SLU-forskare.
Varför ett läromedel om skog och hållbar utveckling?
Skogen är en av våra viktigaste naturtillgångar, och är en del av lösningen på de utmaningar vi står inför. Knappt 7 av 10 gymnasieungdomar menar att skogen är viktig för miljö och klimat, visar en ny undersökning. Mer än hälften av ungdomarna tycker att det är viktigt att skolan undervisar om den här frågan.
Hur skogen ska hanteras är en komplex fråga som debatteras i media och diskuteras vid middagsbord. Vi människor har olika intressen i skogen och olika värderingar – och därför olika uppfattningar om hur vi ska hantera skogen. Dessa intressekonflikter ger goda möjligheter för elever att träna på att ta reda på fakta, argumentera och ta ställning – viktiga förmågor i en komplex värld. (Om du vill veta mer, läs Skolverkets artikel om Intressekonflikter och handlingskompetens och hela lärmodulen om intressekonflikter och handlingskompetens.)
Skogslabbet är kostnadsfritt, tack varje en investering från Ljungbergsfonden, en stiftelse som satsar på utbildningsprojekt inom teknik, naturvetenskap och entreprenörskap. SLU har medfinansierat projektet.
Så har Skogslabbet utvecklats
Undervisningen i gymnasieskolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och vår utgångspunkt är att Skogslabbet ska bygga på aktuell forskning om skog och hållbar utveckling. Materialet har växt fram i ett givande samarbete mellan forskare och författare – och de kreatörer vi har jobbat med, till exempel illustratörer, filmproducenter och digitala experter.
Forskare vid SLU har granskat och gett feedback på innehållet utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Vi har valt ut forskare som är väl insatta i Skogslabbets olika delar. Forskarna har bland annat …
- korrekturläst filmmanus
- justerat urval av vetenskapliga artiklar
- pekat på områden där det finns osäkerhet eller oenighet bland forskare
- gett vetenskaplig input till våra illustrationer och diagram
- identifierat viktiga aktörer och argument i skogsdebatten
- bidragit till att balansera avancerad forskning och pedagogik på gymnasienivå
Det är ett omfattande material, och vi har därför prioriterat synpunkter på en övergripande nivå, snarare än detaljgranskning. Ola Lindroos, vicedekan för grundutbildning på fakulteten för skogsvetenskap, är projektansvarig vid SLU och har därigenom det övergripande ansvaret för innehållet i Skogslabbet. Hör gärna av dig till skogslabbet@slu.se om du hittar onyanserad, inaktuell eller felaktig information i läromedlet.
Några av de forskare som har granskat delar i Skogslabbet (klicka på länken för att läsa mer om deras forskning):
- Anders Alanärä
- Anne-Maarit Hekkala
- Camilla Widmark
- Elin Röös
- Isabella Hallberg Sramek
- Johan Westin
- Jörgen Sjögren
- Mari Jönsson
- Ove Nilsson