Här får eleverna simulera en designprocess och göra olika avvägningar kopplade till hållbarhetsfrågor genom att driva fiktiva företag. De får också skapa egna reklamkampanjer och reflektera kring produktion och konsumtion. Beräknad tidsåtgång är 120–180 minuter, men det är lätt att variera omfattningen på uppgiften. Se gärna till att eleverna har tillgång till flödesschemat, antingen utskrivet på A3, eller digitalt. De kan ladda ned sitt flödesschema på elevsidan och skriva digitalt direkt i pdf-dokumentet.
Låt eleverna göra uppgiften i grupp. Den kan göras antingen genom att grupperna får samma/liknande produkter eller får välja helt fritt. Övningen kan även kompletteras med övningen Allt hänger ihop.
Steg 1: Starta företag
- Låt varje grupp hitta på ett företag som utvecklar en produkt och ett bra företagsnamn. Antingen kan du som lärare bestämma vad företagen tillverkar eller så låter du eleverna välja fritt.
- Exempel på produkter: hörlurar, honung, armband.
- Exempel på skogsrelaterade produkter: smycken av trä, mobilskal av träfiber, kläder, app för skogsbad, dataspel med skogen som miljö
Ge de olika grupperna hemliga uppdrag. Detta är inte nödvändigt, men gör uppgiften lite mer spännande. Hitta gärna på fler uppdrag!
Steg 2: Designfas
- I designfasen får eleverna fundera kring hur deras företags produkt ska tillverkas.
- Låt eleverna fylla i flödesschemat för sin produkt (digitalt eller på papper)
Steg 3: Reklam!
Låt eleverna göra en reklamkampanj för sin produkt.
Läs hela textenReflektioner kopplade till övningen:
- Vad är det som påverkar hur hållbara olika företag är?
- Tror ni det är lätt eller svårt att driva ett företag?
- Vad är det som avgör hur ett företag väljer att tillverka en produkt?
- Hur kan man få företag att bli mer cirkulära?
- Hur kan man få företag att använda mer biomaterial?
- Vad får företag att ägna sig åt greenwash – det vill säga att företag låtsas vara mer miljövänliga än vad de är? Hur kan det undvikas?
- Var era företag hållbara? Resonera.
- Hur vet ni om produkter ni köper är hållbara?
Reflektioner kring reklam:
- Hur påverkas vi av reklam?
- Hur sann eller falsk är reklam?
- Vad innebär smygreklam?
- Funkar reklam?
- Hur hänger reklam ihop med greenwash?
- Hur kan man veta vad som är greenwash och vad som är produkter som är hållbara på riktigt?
- Avsluta gärna med att eleverna får visa upp sina reklamkampanjer. Man kan också låta eleverna gissa vilka hemliga uppdrag de andra grupperna hade.
- Ha gärna ytterligare ett steg, där eleverna ska försöka göra sina produkter mer miljövänliga, hur skulle man göra då? Vad skulle man ändra på och varför?
- Gå igenom varje steg i elevernas flödescheman och resonera om hur det skulle kunna bli mer hållbart.
- Vilka andra material kan användas?
- Hur kan avfallshanteringen se ut?
- Hur kan cirkulariteten ökas?
- Hur ska transporter ske?
- Använd gärna reflektionsfrågorna för att låta eleverna skriva egna reflektioner efter övningen. Dessa reflektioner kan t ex användas som betygsunderlag.
Låt eleverna göra uppgiften i grupp. Den kan göras antingen genom att grupperna får samma/liknande produkter eller får välja helt fritt. Övningen kan även kompletteras med övningen Allt hänger ihop.
Steg 1: Starta företag
- Låt varje grupp hitta på ett företag som utvecklar en produkt och ett bra företagsnamn. Antingen kan du som lärare bestämma vad företagen tillverkar eller så låter du eleverna välja fritt.
- Exempel på produkter: hörlurar, honung, armband.
- Exempel på skogsrelaterade produkter: smycken av trä, mobilskal av träfiber, kläder, app för skogsbad, dataspel med skogen som miljö
Ge de olika grupperna hemliga uppdrag. Detta är inte nödvändigt, men gör uppgiften lite mer spännande. Hitta gärna på fler uppdrag!
Steg 2: Designfas
- I designfasen får eleverna fundera kring hur deras företags produkt ska tillverkas.
- Låt eleverna fylla i flödesschemat för sin produkt (digitalt eller på papper)
Steg 3: Reklam!
Låt eleverna göra en reklamkampanj för sin produkt.
Reflektioner kopplade till övningen:
- Vad är det som påverkar hur hållbara olika företag är?
- Tror ni det är lätt eller svårt att driva ett företag?
- Vad är det som avgör hur ett företag väljer att tillverka en produkt?
- Hur kan man få företag att bli mer cirkulära?
- Hur kan man få företag att använda mer biomaterial?
- Vad får företag att ägna sig åt greenwash – det vill säga att företag låtsas vara mer miljövänliga än vad de är? Hur kan det undvikas?
- Var era företag hållbara? Resonera.
- Hur vet ni om produkter ni köper är hållbara?
Reflektioner kring reklam:
- Hur påverkas vi av reklam?
- Hur sann eller falsk är reklam?
- Vad innebär smygreklam?
- Funkar reklam?
- Hur hänger reklam ihop med greenwash?
- Hur kan man veta vad som är greenwash och vad som är produkter som är hållbara på riktigt?
- Avsluta gärna med att eleverna får visa upp sina reklamkampanjer. Man kan också låta eleverna gissa vilka hemliga uppdrag de andra grupperna hade.
- Ha gärna ytterligare ett steg, där eleverna ska försöka göra sina produkter mer miljövänliga, hur skulle man göra då? Vad skulle man ändra på och varför?
- Gå igenom varje steg i elevernas flödescheman och resonera om hur det skulle kunna bli mer hållbart.
- Vilka andra material kan användas?
- Hur kan avfallshanteringen se ut?
- Hur kan cirkulariteten ökas?
- Hur ska transporter ske?
- Använd gärna reflektionsfrågorna för att låta eleverna skriva egna reflektioner efter övningen. Dessa reflektioner kan t ex användas som betygsunderlag.