Om övningen
Skriv utÖvningen ger eleverna möjlighet att träna argumentation kring biologisk mångfald. Övningen kan utföras på olika nivåer beroende på hur mycket tid eller svårighetsnivå du som lärare vill använda. Övningen kan utföras enskilt, i par eller i grupp.
Genomförande
Diskussion
Tips
Ge tid för genomläsning av texten Mångfaldens värde Mark Marissink (2008). Be sedan eleverna att plocka ut olika begrepp kring mångfald. Efter detta gå, tillsammans i klassen, igenom de begrepp som eleverna har valt för att på så sätt få en gemensam uppfattning av vad begreppen betyder.
Efter den gemensamma genomgången ska eleven enskilt, i par eller i grupp skriva en argumenterande text med hjälp av begreppen som diskuterats. Exempel på ämnen att skriva om:
- bevarandet av den svenska skogen
- skydda hotade arter
- människans nytta av naturen
Ge ett minimi- och ett maxantal för antal ord, till exempel 250 ord (en kvarts A4-sida) som minst och 500 ord (halv A4-sida) som max.
- Artikel: Mångfaldens värde Mark Marissink 2008
- Tidskrift: Biodiverse (2008) – tidskriften som artikeln Mångfaldens värde ingår i.
- Artikel: Mångfaldens värde Mark Marissink 2021. Utvecklat resonemang av samma författare som skrev Mångfaldens värde 2008.
- Webbplats Biodiverse: https://www.biodiverse.se/
- Vilka värden har biologisk mångfald för naturen?
- Vilka värden har biologisk mångfald för oss människor?
- Vilka ekosystemtjänster finns det?
- Övningen kan med fördel kompletteras med Argumentationsmatrisen.
- Tips för att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär från Skolportalen.
- Formuleringstips för argumenterande text:
- Den slutsats man kan dra är att…
- En förklaring till detta är/kan vara …
- En anledning till det kan vara …
- Andra faktorer som kan påverka …
- Av detta kan man utläsa …
- Det är dock viktigt att påpeka att…
- Vad gäller … så kan man se att …
- Vidare kan nämnas att …
- Det innebär att…
- Det framgår tydligt att …
- Man kan konstatera att …
- En tänkbar förklaring är att …
- Sannolikt beror det på att … eftersom …
- Det kan ha att göra med att…
- Det tycks alltså som om …
- Siffrorna tyder på att …
Fler argumentationstips:
Genomförande
Ge tid för genomläsning av texten Mångfaldens värde Mark Marissink (2008). Be sedan eleverna att plocka ut olika begrepp kring mångfald. Efter detta gå, tillsammans i klassen, igenom de begrepp som eleverna har valt för att på så sätt få en gemensam uppfattning av vad begreppen betyder.
Efter den gemensamma genomgången ska eleven enskilt, i par eller i grupp skriva en argumenterande text med hjälp av begreppen som diskuterats. Exempel på ämnen att skriva om:
- bevarandet av den svenska skogen
- skydda hotade arter
- människans nytta av naturen
Ge ett minimi- och ett maxantal för antal ord, till exempel 250 ord (en kvarts A4-sida) som minst och 500 ord (halv A4-sida) som max.
- Artikel: Mångfaldens värde Mark Marissink 2008
- Tidskrift: Biodiverse (2008) – tidskriften som artikeln Mångfaldens värde ingår i.
- Artikel: Mångfaldens värde Mark Marissink 2021. Utvecklat resonemang av samma författare som skrev Mångfaldens värde 2008.
- Webbplats Biodiverse: https://www.biodiverse.se/
Diskussion
- Vilka värden har biologisk mångfald för naturen?
- Vilka värden har biologisk mångfald för oss människor?
- Vilka ekosystemtjänster finns det?
Tips
- Övningen kan med fördel kompletteras med Argumentationsmatrisen.
- Tips för att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär från Skolportalen.
- Formuleringstips för argumenterande text:
- Den slutsats man kan dra är att…
- En förklaring till detta är/kan vara …
- En anledning till det kan vara …
- Andra faktorer som kan påverka …
- Av detta kan man utläsa …
- Det är dock viktigt att påpeka att…
- Vad gäller … så kan man se att …
- Vidare kan nämnas att …
- Det innebär att…
- Det framgår tydligt att …
- Man kan konstatera att …
- En tänkbar förklaring är att …
- Sannolikt beror det på att … eftersom …
- Det kan ha att göra med att…
- Det tycks alltså som om …
- Siffrorna tyder på att …
Fler argumentationstips: