Detta är en introduktion för dig som lärare om hur du arbetar med scenarierna ”Framtiden 2050”. Scenarierna utgår ifrån fyra olika framtidsscenarier, framtagna av KTH. Scenarierna handlar om möjliga framtidsscenarier för Sverige och världen år 2050 och togs fram inom forskningsprogrammet Bortom BNP-tillväxt: Scenarier för hållbart samhällsbyggande.
Dessa scenarier har omarbetats av läromedelsförfattare och experter på SLU för att bli mer elevanpassade. Till varje scenario har också en illustration tagits fram, som är tänkt att fungera som en inspiration och ett bildstöd i att förstå scenarierna.
Du kan ladda ner alla scenarierna som eller ett och ett som pdf:
Scenario 1: Stor stat, få och stora städer
Scenario 2: Digitaliserad gemenskap
Scenario 3: Bondesamhället 2.0
Scenario 4: Robotar och jämlikhet
Börja gärna med att du som lärare läser igenom de scenarion som finns för att bekanta dig med hur de är skrivna.
Det finns flera olika sätt att arbeta tillsammans med eleverna kring scenarierna. Du som lärare kan välja att göra en eller flera av scenarioövningarna 2050: Brevet från framtiden, 2050: Affisch om framtiden eller 2050: Framtidsfilm beroende på vad du tror passar just dina elever, hur mycket tid ni har att tillgå osv. Övningarna är fristående, och kan göras enskilt eller kombineras i vilken ordning som helst. Du kan också göra det till större projekt och arbeta med alla övningar.
Uppgifterna kan passa många olika kurser, och kan också fungera bra för ämnesövergripande samarbeten. Det går att anpassa hur eleverna arbetar med scenarierna kopplat till olika kursers centrala innehåll, och till examensmålen. Beroende på hur du lägger upp övningarna så kan de också fungera bra som examinerande underlag.