Här ges en översiktlig bild av rollspelet och instruktioner för hur ni skapar roller och aktörsgrupper.
Material
Följande skrivna material används i rollspelet. Rollformulär och beskrivning av aktörsgrupper och case finns även på elevsidan.
Förslag på upplägg för rollspelet
Utförligare instruktioner för lektion 2 och 3 finns i Genomför rollspelet.
Lektion 1: Innan rollspelet (60 minuter)
- Gör övningen Tyck till om skogen (fyrahörnsövning). Eleverna får på ett enkelt sätt en bild av olika åsikter kring skogen. 10 minuter.
- Visa eventuellt bildspelet Människan och skogen som en introduktion till olika relationer till skogen.
- Visa bildspelet Debatten om skogen för att guida eleverna i deras förberedelser inför rollspelet och se till att saker sker i rätt ordning. Bildspelet tar bland annat upp hur vi använder skogen idag och åsikter om vad vi ska använda skogen till. 20 minuter.
- Dela ut rollformulär till eleverna (se rubriken Material ovan) eller hänvisa eleverna till dokumentet på elevsidan. De får skapa sina roller, t.ex. ålder och personlighet, med hjälp av en tärning. 10 minuter.
- Dela in eleverna i olika aktörsgrupper: privata skogsägare, skogsbolag, allmänheten, miljöorganisationer, samer och myndigheter. Varje aktörsgrupp bör vara representerad och eftersom elevantalet varierar är det enklast att läraren sköter denna indelning. Beskrivningar av aktörsgrupperna finns ovan under rubriken Material, på elevsidan och i bildspelet Debatten om skogen.
- Eleverna slår tärning om vilken roll de har i aktörsgruppen. Ett tips är att eleverna också gör namnskylt till sin roll.
- Presentera de tre casen som aktörerna ska ta ställning till. 10 minuter. Casen finns beskrivna i ett dokument under Material samt i bildspelet Debatten om skogen.
Lektion 2: Under rollspelet (60 minuter)
Som lärare kommer du att agera spelledare i rollspelet. Spelledarens roll är att se till att rollspelet flyter på och fördela ordet under debatten.
- Eleverna söker information. 15 minuter.
- Aktörsgrupperna samlas för att ta fram tre ståndpunkter och argument för dessa, och utifrån dessa sätta ihop ett anförande till respektive case. 30 minuter.
- En elev från varje aktörsgrupp träffas för att testa sina ståndpunkter och argument, (ca 9 elever grupp). 15 minuter.
Lektion 3: Under rollspelet (60 minuter)
- Aktörsgrupperna samlas igen för att finslipa sina ståndpunkter, argument och anföranden. 15 minuter.
- Samrådsdagen genomförs enligt dagordning (ligger under rubriken Material ovan) och beslut tas för respektive case. 45 minuter.
Lektion 4: Efter rollspelet (60 minuter)
- Gör övningarna Jämför argument och Vad hände i debatten om skogen? (slå gärna ihop till en övning, aktörs- och/eller tvärgrupper, summering i helklass). Cirka 30 minuter.
- Reflektion av Debatten om skogen. Enskild skriftlig (max 250 ord) eller inspelad muntlig (max 5 minuter) reflektion. Cirka 30 minuter.
Mer om rollspel i undervisningen
- Rollspel som didaktiskt verktyg inom samhällskunskap Roleplay as a didactic tool in Social studies : Alexander Mukka Nordlund Felix Wall 2020
- Rollspel i Samhällskunskap – En studie om vad som påverkar samhällskunskapslärares möjligheter till att använda sig av rollspel och vad det innebär Role playing in social science, A study of what affects the ability of social science teachers to make use of role play and what it means : Andreas Hansson , 2018
- Bordsrollspel i klassrummet: The table top classroom, Kristoffer Hermansson och David Schück, 2018
- ”Det finns potential. Vi kör fortfarande hänga gubbe”. En intervjustudie om elevers uppfattning om rollspel som undervisningsmetod ”There is potential. We still play hangman”.An interviewstudy of pupils perception of role playing games as a teachingmethod ,Victor Engelmartin, 2018
- Stockholms universitet har kurser i rollspel som pedagogiskt verktyg och lärande genom rollspel
Material
Följande skrivna material används i rollspelet. Rollformulär och beskrivning av aktörsgrupper och case finns även på elevsidan.
Förslag på upplägg för rollspelet
Utförligare instruktioner för lektion 2 och 3 finns i Genomför rollspelet.
Lektion 1: Innan rollspelet (60 minuter)
- Gör övningen Tyck till om skogen (fyrahörnsövning). Eleverna får på ett enkelt sätt en bild av olika åsikter kring skogen. 10 minuter.
- Visa eventuellt bildspelet Människan och skogen som en introduktion till olika relationer till skogen.
- Visa bildspelet Debatten om skogen för att guida eleverna i deras förberedelser inför rollspelet och se till att saker sker i rätt ordning. Bildspelet tar bland annat upp hur vi använder skogen idag och åsikter om vad vi ska använda skogen till. 20 minuter.
- Dela ut rollformulär till eleverna (se rubriken Material ovan) eller hänvisa eleverna till dokumentet på elevsidan. De får skapa sina roller, t.ex. ålder och personlighet, med hjälp av en tärning. 10 minuter.
- Dela in eleverna i olika aktörsgrupper: privata skogsägare, skogsbolag, allmänheten, miljöorganisationer, samer och myndigheter. Varje aktörsgrupp bör vara representerad och eftersom elevantalet varierar är det enklast att läraren sköter denna indelning. Beskrivningar av aktörsgrupperna finns ovan under rubriken Material, på elevsidan och i bildspelet Debatten om skogen.
- Eleverna slår tärning om vilken roll de har i aktörsgruppen. Ett tips är att eleverna också gör namnskylt till sin roll.
- Presentera de tre casen som aktörerna ska ta ställning till. 10 minuter. Casen finns beskrivna i ett dokument under Material samt i bildspelet Debatten om skogen.
Lektion 2: Under rollspelet (60 minuter)
Som lärare kommer du att agera spelledare i rollspelet. Spelledarens roll är att se till att rollspelet flyter på och fördela ordet under debatten.
- Eleverna söker information. 15 minuter.
- Aktörsgrupperna samlas för att ta fram tre ståndpunkter och argument för dessa, och utifrån dessa sätta ihop ett anförande till respektive case. 30 minuter.
- En elev från varje aktörsgrupp träffas för att testa sina ståndpunkter och argument, (ca 9 elever grupp). 15 minuter.
Lektion 3: Under rollspelet (60 minuter)
- Aktörsgrupperna samlas igen för att finslipa sina ståndpunkter, argument och anföranden. 15 minuter.
- Samrådsdagen genomförs enligt dagordning (ligger under rubriken Material ovan) och beslut tas för respektive case. 45 minuter.
Lektion 4: Efter rollspelet (60 minuter)
- Gör övningarna Jämför argument och Vad hände i debatten om skogen? (slå gärna ihop till en övning, aktörs- och/eller tvärgrupper, summering i helklass). Cirka 30 minuter.
- Reflektion av Debatten om skogen. Enskild skriftlig (max 250 ord) eller inspelad muntlig (max 5 minuter) reflektion. Cirka 30 minuter.
Mer om rollspel i undervisningen
- Rollspel som didaktiskt verktyg inom samhällskunskap Roleplay as a didactic tool in Social studies : Alexander Mukka Nordlund Felix Wall 2020
- Rollspel i Samhällskunskap – En studie om vad som påverkar samhällskunskapslärares möjligheter till att använda sig av rollspel och vad det innebär Role playing in social science, A study of what affects the ability of social science teachers to make use of role play and what it means : Andreas Hansson , 2018
- Bordsrollspel i klassrummet: The table top classroom, Kristoffer Hermansson och David Schück, 2018
- ”Det finns potential. Vi kör fortfarande hänga gubbe”. En intervjustudie om elevers uppfattning om rollspel som undervisningsmetod ”There is potential. We still play hangman”.An interviewstudy of pupils perception of role playing games as a teachingmethod ,Victor Engelmartin, 2018
- Stockholms universitet har kurser i rollspel som pedagogiskt verktyg och lärande genom rollspel