Om bildspelet
Skriv utInnan du visar bildspelet för eleverna, läs gärna igenom det och tillhörande manus. I manuset finns ofta ett par länkar som innehåller en fördjupad läsning.
I det här lektionspaketet får eleverna repetera grunderna för klimatförändringarna, men det finns också möjligheter att fördjupa sig i diagram och vetenskapliga texter.
Innan du visar bildspelet för eleverna, läs gärna igenom det och tillhörande manus. I manuset finns ofta ett par länkar som innehåller en fördjupad läsning.
I denna övning utmanas eleverna i att läsa en vetenskaplig text på engelska. De får möjlighet att skaffa sig läserfarenhet från webbsidor de normalt inte brukar fördjupa sig i. Det är en viktig del i att kunna ta till sig vetenskaplig information från nätet.
Övningen tar 60–120 minuter beroende på program och elevkategori, och om den genomförs i samarbete mellan biologi/naturkunskap och engelska.
Här tränas eleverna i att möta ett textinnehåll som förhoppningsvis utmanar dem. Forskning visar att elever gärna väljer texter som de känner igen – eller innehåller samma åsikter som de själva har. Därför väljer de gärna bort de mer komplicerade och texttunga artiklarna.
I denna övning får eleverna arbeta med en vetenskaplig text, Climate tipping points – too risky to bet against (Lenton m.fl., Nature 2019). Du som lärare kan erbjuda stöttning, men de kan även ta hjälp av en klasskompis för att ta sig igenom och försöka förstå hur artikelns innehåll presenteras.
Beroende på hur du som lärare vill arbeta med texten kan du välja olika vägar. Här är ett exempel:
Här tränas eleverna i att möta ett textinnehåll som förhoppningsvis utmanar dem. Forskning visar att elever gärna väljer texter som de känner igen – eller innehåller samma åsikter som de själva har. Därför väljer de gärna bort de mer komplicerade och texttunga artiklarna.
I denna övning får eleverna arbeta med en vetenskaplig text, Climate tipping points – too risky to bet against (Lenton m.fl., Nature 2019). Du som lärare kan erbjuda stöttning, men de kan även ta hjälp av en klasskompis för att ta sig igenom och försöka förstå hur artikelns innehåll presenteras.
Beroende på hur du som lärare vill arbeta med texten kan du välja olika vägar. Här är ett exempel:
I denna övning tränas eleverna i att resonera med varandra kring händelser som sker i samhället på grund av klimatförändringarna. Klimatförändringarna påverkar på flera olika sätt och på flera nivåer där de sociala och ekonomiska konsekvenserna är – och blir – stora i takt med att förändringarna blir allt större.
Övningen utförs i grupp där eleverna ska försöka att plocka isär och sedan sätta ihop konsekvenser av olika skeenden i samhället som uppstår på grund av klimatförändringarna. De använder en tabell för att strukturera upp arbetet.
Artikeln Climate and social justice från UNESCO ger stöd till diskussion om klimat och social rättvisa.
Övningen utförs i grupp där eleverna ska försöka att plocka isär och sedan sätta ihop konsekvenser av olika skeenden i samhället som uppstår på grund av klimatförändringarna. De använder en tabell för att strukturera upp arbetet.
Artikeln Climate and social justice från UNESCO ger stöd till diskussion om klimat och social rättvisa.