Om bildspelet
Skriv utInnan du visar bildspelet för eleverna, läs gärna igenom bildspel och tillhörande manus. I manuset finns ofta ett par länkar som innehåller fördjupad läsning.
För att förstå klimatet och hur det förändras behöver eleverna ha koll på kolet, och hur det rör sig och omvandlas. I det här lektionspaketet förklaras viktiga processer, som fotosyntes och kolets kretslopp med hjälp av illustrationer och en infografikfilm. Vi tittar på hur skogen binder och lagrar kol.
Innan du visar bildspelet för eleverna, läs gärna igenom bildspel och tillhörande manus. I manuset finns ofta ett par länkar som innehåller fördjupad läsning.
I denna övning ska eleverna lära sig att tolka och diskutera hur olika diagram kan visa ett resultat. Dessa diagram kan på olika sätt kopplas till fotosyntesen i skogen.
Eleverna får träna sin förmåga att tolka olika sorters diagram som kan kopplas både till fotosyntesen och klimatet. De får fundera och diskutera tillsammans innan du som lärare summerar i helklass. Du kan låta eleverna skriva korta reflektioner som kan ge tips om vilka diagram som kan vara svåra att tolka. Du kan även låta dem själva få presentera sina tankar inför klassen på en slide i en power point–presentation.
Källa diagram 1: Global Monitoring Laboratory
Källa diagram 2: Skogsskötselserien, Skogsstyrelsen (illustration: SLU, förlaga Peter Roberntz)
Ta gärna fram genomskärningar av olika stammar och diskutera med eleverna hur man kan urskilja årstiderna på dessa stammar. Hur har sommaren sett ut? Bilder kan hittas på nätet, sök på ”genomskärning träd”.
Vi har länge antagit att växterna blir effektivare i sin fotosyntes med en ökad temperatur. Det är inte hela sanningen, detta är ett viktigt och spännande ämne att låta eleverna diskutera. Vi har även antagit att en ökad halt av koldioxid i atmosfären är gynnsamt för växternas fotosyntes.
Exempel på hur fotosyntesen har påverkats av den ökade temperaturen:
Exempel på hur växter påverkas av en ökad koldioxidhalt i atmosfären:
Exempel på mer avancerad läsning om fotosyntesen från HHMI BioInteractive:
Eleverna får träna sin förmåga att tolka olika sorters diagram som kan kopplas både till fotosyntesen och klimatet. De får fundera och diskutera tillsammans innan du som lärare summerar i helklass. Du kan låta eleverna skriva korta reflektioner som kan ge tips om vilka diagram som kan vara svåra att tolka. Du kan även låta dem själva få presentera sina tankar inför klassen på en slide i en power point–presentation.
Källa diagram 1: Global Monitoring Laboratory
Källa diagram 2: Skogsskötselserien, Skogsstyrelsen (illustration: SLU, förlaga Peter Roberntz)
Ta gärna fram genomskärningar av olika stammar och diskutera med eleverna hur man kan urskilja årstiderna på dessa stammar. Hur har sommaren sett ut? Bilder kan hittas på nätet, sök på ”genomskärning träd”.
Vi har länge antagit att växterna blir effektivare i sin fotosyntes med en ökad temperatur. Det är inte hela sanningen, detta är ett viktigt och spännande ämne att låta eleverna diskutera. Vi har även antagit att en ökad halt av koldioxid i atmosfären är gynnsamt för växternas fotosyntes.
Exempel på hur fotosyntesen har påverkats av den ökade temperaturen:
Exempel på hur växter påverkas av en ökad koldioxidhalt i atmosfären:
Exempel på mer avancerad läsning om fotosyntesen från HHMI BioInteractive:
I denna övning ingår en film för att förklara hur skogen påverkar koldioxidbalansen i atmosfären. Filmen kan även användas för att diskutera hur man kan fundera kring något man använder från nätet.
I denna övning kan man med fördel samla klassen till att fundera kring fotosyntesen tillsammans innan man låter eleverna arbete två och två eller i mindre grupper. Att de senare diskuterar hur fotosyntesen fungerar ger en bra repetition innan de ska diskutera filmen innehåll. Filmen Skogen, klimatets egen dammsugare, kan visas gemensamt eller att eleverna själva tittar på sina egna datorer. Efter filmen ges tid till att fundera kring både innehåll och budskap. Avsluta med en gemensam reflektion på det som kommit upp i de olika gruppernas diskussioner.
Denna övning görs med fördel tillsammans med övningen Fotosyntesen – en viktig process.
I denna övning kan man med fördel samla klassen till att fundera kring fotosyntesen tillsammans innan man låter eleverna arbete två och två eller i mindre grupper. Att de senare diskuterar hur fotosyntesen fungerar ger en bra repetition innan de ska diskutera filmen innehåll. Filmen Skogen, klimatets egen dammsugare, kan visas gemensamt eller att eleverna själva tittar på sina egna datorer. Efter filmen ges tid till att fundera kring både innehåll och budskap. Avsluta med en gemensam reflektion på det som kommit upp i de olika gruppernas diskussioner.
Denna övning görs med fördel tillsammans med övningen Fotosyntesen – en viktig process.
Denna övning innehåller flera olika beskrivningar kring processerna fotosyntes och cellandning. Genom att både diskutera, se en infografikfilm och utföra ett eller flera praktiska moment får eleverna en tydligare bild av och en bättre förståelse för hur en växt lever. Övningen är en lärarhandledd laboration, och därför finns ingen elevsida.
Övningen är planerad som en laborationsgenomgång där du som lärare handleder eleverna, med hjälp av detta bildspel. Lärarstöd finns i bildspelets anteckningsfält. Ni diskuterar fram olika lösningar på hur man kan ta reda på om en växt lever.
Bildspelet innehåller följande delar:
Övningen är planerad som en laborationsgenomgång där du som lärare handleder eleverna, med hjälp av detta bildspel. Lärarstöd finns i bildspelets anteckningsfält. Ni diskuterar fram olika lösningar på hur man kan ta reda på om en växt lever.
Bildspelet innehåller följande delar:
Denna övning ger eleverna möjlighet att undersöka och reflektera över sambanden mellan lövfällning, trädens fotosyntesprocess, klimatförändringar och koldioxidupptag. Eleverna får en inblick i naturens kretslopp och dess samband med klimatförändringar. De uppmuntras också att tänka på lösningar och strategier för att hantera klimatproblematik. Övningen passar bra att utföra i kombination med Höstförsöket. I Höstförsöket samlar man in forskningsdata som talar om vid vilket datum trädens löv får höstfärger och när träden har fällt alla sina blad.
Övningen genomförs i början av höstterminen, och antal lektioner beror på din planering.
Träd spelar en viktig roll för planetens atmosfär genom processen fotosyntes. Träden tar upp koldioxid och producerar syrgas. Träden har även cellandning: de använder syrgas och avger koldioxid. Detta påverkar också atmosfären. Fotosyntes varierar över året och under hösten sker en process som kallas lövfällning, där träd förlorar sina blad och fotosyntesen pausas. Trädens höstfärger och lövfällningen påverkas av flera faktorer, bland annat torrare klimat och högre temperatur.
På elevsidan och på Höstförsökets webbsida finns detaljerad instruktion för Höstförsöket som består av att välja träd, observera dessa och att rapportera.
Parallellt med Höstförsöket kan eleverna även fördjupa sig i hur trädens lövfällning på hösten påverkas av olika klimatförändringar. Fördjupningen kan bestå av diskussioner i mindre grupp (se fliken Diskussion) och övningar i Skogslabbet kring fotosyntes och cellandning (se fliken Tips).
Diskutera följande två frågor:
Fler frågor:
Klimatförändringar kan ha en betydande inverkan på lövfällning hos träd på flera sätt:
Det är viktigt att notera att dessa effekter kan variera mycket mellan olika trädarter och olika geografiska platser, och att forskning pågår för att bättre förstå dessa komplexa interaktioner.
Kombinera gärna med övningarna i Skogslabbet som handlar om fotosyntesen och cellandningen
Träd spelar en viktig roll för planetens atmosfär genom processen fotosyntes. Träden tar upp koldioxid och producerar syrgas. Träden har även cellandning: de använder syrgas och avger koldioxid. Detta påverkar också atmosfären. Fotosyntes varierar över året och under hösten sker en process som kallas lövfällning, där träd förlorar sina blad och fotosyntesen pausas. Trädens höstfärger och lövfällningen påverkas av flera faktorer, bland annat torrare klimat och högre temperatur.
På elevsidan och på Höstförsökets webbsida finns detaljerad instruktion för Höstförsöket som består av att välja träd, observera dessa och att rapportera.
Parallellt med Höstförsöket kan eleverna även fördjupa sig i hur trädens lövfällning på hösten påverkas av olika klimatförändringar. Fördjupningen kan bestå av diskussioner i mindre grupp (se fliken Diskussion) och övningar i Skogslabbet kring fotosyntes och cellandning (se fliken Tips).
Diskutera följande två frågor:
Fler frågor:
Klimatförändringar kan ha en betydande inverkan på lövfällning hos träd på flera sätt:
Det är viktigt att notera att dessa effekter kan variera mycket mellan olika trädarter och olika geografiska platser, och att forskning pågår för att bättre förstå dessa komplexa interaktioner.
Kombinera gärna med övningarna i Skogslabbet som handlar om fotosyntesen och cellandningen