Uppgiften handlar om olika perspektiv kring biologisk mångfald. Här får eleverna läsa olika artiklar som de senare kan diskutera tillsammans.
Dela in klassen i olika grupper och låt varje grupp ansvara för en artikel (se artikelförslag nedan). Låt eleverna läsa artikeln. Be dem plocka ut fem begrepp som de anser är viktiga i sammanhanget och motivera sina val. Instruktioner till eleverna finns på elevsidan.
Frågor till eleverna:
- Vilket är budskapet i artikeln?
- Vem ansvarar för budskapet?
- Nämn tre saker som:
- du lärde dig
- fastnade för och vill berätta för någon
- Fanns något positivt och negativt i artikeln?
Avsluta med att varje grupp muntligt/via PowerPoint presenterar det som tagits upp i gruppens diskussion.
Exempel på artiklar från olika källor att använda i övningen:
Regeringen:
Dagens Nyheter:
- Artikel om FN-rapport: långt kvar till målen för biologisk mångfald
- Artikel om att vilda ryggradsdjur har minskat kraftigt
- Artikel om varför människan inte överlever utan biologisk mångfald
Världsnaturfonden:
- Pressmeddelande om att svensk politik hotar skogens biologiska mångfald
- Rapport: Living Planet Report
- Pressmeddande om att populationer av vilda ryggradsdjur har gått ner
Aftonbladet:
- Hur formulerar de olika källorna sina tankar kring biologisk mångfald? Är de positivt eller negativt inställda?
- Hur tänker eleverna kring de olika källorna? Trovärdiga eller mindre trovärdiga?
- Låt eleverna resonera kring begreppet källtilit.
Använd gärna andra källor som korta vetenskapsfilmer, samtal från Vetenskapsradion eller andra källor. Det är utvecklande för eleven att träna annat än textläsning för att lära sig ta ut information från olika sammanhang.
Dela in klassen i olika grupper och låt varje grupp ansvara för en artikel (se artikelförslag nedan). Låt eleverna läsa artikeln. Be dem plocka ut fem begrepp som de anser är viktiga i sammanhanget och motivera sina val. Instruktioner till eleverna finns på elevsidan.
Frågor till eleverna:
- Vilket är budskapet i artikeln?
- Vem ansvarar för budskapet?
- Nämn tre saker som:
- du lärde dig
- fastnade för och vill berätta för någon
- Fanns något positivt och negativt i artikeln?
Avsluta med att varje grupp muntligt/via PowerPoint presenterar det som tagits upp i gruppens diskussion.
Exempel på artiklar från olika källor att använda i övningen:
Regeringen:
Dagens Nyheter:
- Artikel om FN-rapport: långt kvar till målen för biologisk mångfald
- Artikel om att vilda ryggradsdjur har minskat kraftigt
- Artikel om varför människan inte överlever utan biologisk mångfald
Världsnaturfonden:
- Pressmeddelande om att svensk politik hotar skogens biologiska mångfald
- Rapport: Living Planet Report
- Pressmeddande om att populationer av vilda ryggradsdjur har gått ner
Aftonbladet:
- Hur formulerar de olika källorna sina tankar kring biologisk mångfald? Är de positivt eller negativt inställda?
- Hur tänker eleverna kring de olika källorna? Trovärdiga eller mindre trovärdiga?
- Låt eleverna resonera kring begreppet källtilit.
Använd gärna andra källor som korta vetenskapsfilmer, samtal från Vetenskapsradion eller andra källor. Det är utvecklande för eleven att träna annat än textläsning för att lära sig ta ut information från olika sammanhang.