I övningen får eleverna orientera sig i hur statistik kan åskådliggöras med hjälp av verktyget Gapminder. De får även studera hur olika biotoper skiljer sig åt i världen och hur de har förändrats över tid.
Som introduktion kan du med fördel visa bildspelet kring hur verktyget fungerar. Efter detta visar du instruktionerna på övningen och låter eleverna själva orientera sig med verktyget. Beroende på storlek på klass, årskurs etc kan du välja att låta eleverna arbeta enskilt eller i par.
Avsluta med att eleverna får reflektera över sina upptäckter i denna övning. Efter den gemensamma diskussionen kan du även genomföra en kort skriftlig reflektion som eleverna lämnar in. Detta kan vara en bra möjlighet att arbeta vidare med frågorna under nästa lektion.
- Vad förvånade eleverna mest? Varför?
- Vad förvånande eleverna minst? Varför?
- Hur tror eleverna att framtiden kan komma att se ut i de länder de studerat?
I samband med denna övning kan eleverna även studera global statistik på Globalis eller trender på webben genom Google trends som visar vad människor har sökt och söker efter.
Som introduktion kan du med fördel visa bildspelet kring hur verktyget fungerar. Efter detta visar du instruktionerna på övningen och låter eleverna själva orientera sig med verktyget. Beroende på storlek på klass, årskurs etc kan du välja att låta eleverna arbeta enskilt eller i par.
Avsluta med att eleverna får reflektera över sina upptäckter i denna övning. Efter den gemensamma diskussionen kan du även genomföra en kort skriftlig reflektion som eleverna lämnar in. Detta kan vara en bra möjlighet att arbeta vidare med frågorna under nästa lektion.
- Vad förvånade eleverna mest? Varför?
- Vad förvånande eleverna minst? Varför?
- Hur tror eleverna att framtiden kan komma att se ut i de länder de studerat?
I samband med denna övning kan eleverna även studera global statistik på Globalis eller trender på webben genom Google trends som visar vad människor har sökt och söker efter.